15 jaar Crosstown (copy)

15 JAAR CROSSTOWN

‘Welcoming,’ zegt Mellery Garcia Turbi, wanneer ze probeert samen te vatten wat Crosstown is. ‘Ik voel me hier thuis, hoor ik ook vaak zeggen’, vult Nathalie Décory aan. Met de jonge B-girl die dansdocente werd en het hoofd van de educatieafdeling dat er vanaf het begin bij was, praat ik over het bijzondere talentontwikkelingsprogramma dat nu vijftien jaar bestaat.

Wanneer we het interview doen is het nog rustig in het Korzo Theater in het Haagse Hofkwartier. Stilte voor de storm. De coronamaatregelen worden versoepeld, kunst en cultuur mogen eindelijk van ’t slot; Mellery, Nathalie en alle andere docenten en dansers staan te popelen om er alsnog een spectaculair jubileumjaar van te maken.

Haagse trots

‘Crosstown ontstond in 2006’, legt Nathalie uit. ‘We misten iets in de stad voor jongeren die ergens 3-hoog achter met dansen bezig waren maar de weg naar een dansschool niet wisten te vinden.’ Crosstown begon als een samenwerking van Korzo, Jongerentheater 020, het toenmalige Culturalis en Theater Pierrot. Talloze kunstenplannen en ongelukkige bezuinigingen later draagt nu alleen Korzo dit jongerendansproject waarop Den Haag echt trots mag zijn. ‘We zijn er gelukkig nog’, lacht het hoofd educatie. ‘De kracht van Crosstown is dat de deelnemers op een heel breed instapniveau beginnen waarop iedereen zich thuis kan voelen. Daarna dagen we ze uit om zich verder te ontwikkelen.’ Mellery heeft dat aan den lijve ondervonden. ‘Ik was zeventien en op mijn middelbare school werden losse workshops gegeven. Vandaaruit stroomde ik door naar Crosstown III en daarna de dansopleiding. Ik heb het hele traject doorgemaakt.’ Tegenwoordig geeft ze zélf les aan de groepen Crosstown I en II en op het Johan de Witt-college. ‘Echt een droom die ik heb waargemaakt.

Goed in je vel

Crosstown is voor jongeren vanaf twaalf jaar. Dansdocent Mellery zoekt ze in de Haagse scholen op – ‘We proberen altijd eerst te bellen, maar het werkt toch het beste als je lekker brutaal in de pauze komt.’ – of spreekt ze aan op straat. ‘Met een flashmob in hartje centrum. “Hé”, zeg ik dan, “Wij zoeken leuke mensen. En jij bent leuk. Dus hier is een flyer!”’ Wie de uitdaging aandurft, is in september welkom op een van de selectiedagen. ‘Iedereen krijgt dan twee lessen, legt Nathalie uit. ‘Bijvoorbeeld hiphop, vogue of waacking aan de ene kant; de verschillende moderne stijlen aan de andere. Als je alleen geïnteresseerd bent in streetdance of ballet moet je ergens anders zijn. Juist door die stijlen te mixen, ontwikkel je je sneller en anders. Dat is de rijkdom die wij je te bieden hebben.’ Mellery, onderbreekt haar lachend: ‘Dat was echt zo’n shock voor mij! Ik was hardcore breakdancer en om dan in één keer te maken te krijgen met modern, dat was wel even wennen!’ ‘Maar de selectiedag is niet een dag waarop mensen worden afgewezen’, gaat Nathalie verder. ‘We geven ze les, vragen ze te laten zien wie ze zijn, en op basis daarvan en hun beschikbaarheid maken we een groepsindeling. Het belangrijkste hier is jezelf te ontdekken, zodat jij je weg vindt in de wereld. Of die nu leidt naar een dansopleiding of een vervolg waarin je gewoon goed in je vel zit in welk werk dan ook – dáár gaat het om.’

‘WE MISTEN IETS VOOR JONGEREN IN DE STAD.’

Nog steeds Crosstowner

De groep Haagse jongeren die komt dansen is heel divers. ‘Gymnasiumadvies of praktijkschool, dat maakt niet uit zodra je Crosstown binnenstapt.’ Nathalie: ‘Vijftien jaar geleden had je veel dans op televisie, daar hadden we geluk mee. In So You Think You Can Dance werd benadrukt dat je veelzijdig moet zijn. Niet één dansstijl. Precies wat wij hier ook zeggen. Je merkt, vooral bij jongens, dat die boodschap nu minder zichtbaar is. “Dans is voor meisjes”, zeggen ze dan, of “Ik wil alleen maar breakdancen.”’ Mellery merkt in haar lessen ook de toegenomen invloed van social media. ‘Als ze binnenkomen, willen ze allemaal van die TikTok-dansjes doen. Ik vind het drie keer niks, maar ik moet er wel voor openstaan anders ben ik ze kwijt. TikTok en Instagram zijn nu eenmaal groot. Maar ik zeg wel: “Hé, TikTok is géén dansstijl. Er is zoveel meer!” De deelnemers aan Crosstown III gaan ieder jaar aan de slag met een professioneel choreograaf. Nathalie vertelt dat ze na vijftien jaar terugkijken op tal van bijzondere voorstellingen. ‘Trapped uit 2008, bijvoorbeeld. Yada van der Hoek en Annamarie de Bruijn maakten die voorstelling helemaal vanuit het plezier van de jongeren zélf. Al die idiote, spontane dingen die je in de studio vaak meemaakt, maar nooit in een voorstelling ziet. En Troublemakers (2013) van Samir Calixto. Muziek van Mozart, maar dan met een soort punks die op een heel hoog niveau stonden te dansen!’ ‘Wat ik zo mooi vind: niet alleen de jongeren ontwikkelen zich hier, maar ook de choreografen.’ Mellery knikt: ‘Daarom voel ik me nog steeds Crosstowner. Ook al ben ik nu docent en maker, ik kan hier nog steeds doorgroeien.

Carte blanche

Op 16, 17 en 18 december viert Crosstown feest. Choreograaf Ryan Djojokarso maakte een nieuw stuk ter gelegenheid van de vijftiende verjaardag. The Lady Birds haakt aan op Het Zwanenmeer, maar draait voor de verandering eens níet om de beroemde Odette en Odile. Ook alle dansers die normaal op de achtergrond blijven hebben immers hun verhaal. ‘Die eigenzinnige interpretatie vind ik heel interessant’, zegt Nathalie, ‘en past prachtig bij de filosofie van Crosstown.’ ‘We hebben ook een aantal oud-leerlingen gevraagd een voorstelling te maken. Sinds dat bekend geworden is, melden zich meer en meer ex-Crosstowners die ook iets willen doen. We geven ze carte blanche. Prachtig om straks zoveel jongeren die ondertussen hun weg gevonden hebben hier terug te zien.’

Ontvang de Dans Magazine nieuwsbrief

DEEL DIT ARTIKEL


    Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/allesoverdans.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
  • 15 jaar Crosstown (copy)

    Vorige artikel

    Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/allesoverdans.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
  • 15 jaar Crosstown (copy)

    Volgende artikel

Passie voor dansen?

Laat je inspireren door Dans Magazine!

 

HET EERSTE JAAR 6 NUMMERS MET 50% KORTING VOOR € 9,99  

Dans Magazine is een must-read voor iedereen die graag naar dans kijkt, dans maakt, dans leert en vooral dans doet. Of je nu professioneel danser bent of dat ambieert, of je nu wedstrijden/voorstellingen danst of juist bezoekt. Met heel veel praktische en inspirerende tips & trucs, exclusieve kijkjes achter de schermen, gesprekken met dansers en choreografen en inside information uit de danswereld. 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

SOCIALE MEDIA

In dit online magazine van de makers van Dans Magazine vind je redactionele artikelen en artikelen die zijn aangeleverd door onze partners en ambassadeurs. Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. Maar delen mag!

Dans Magazine is een uitgave van Virtùmedia

Klantenservice

e-mail / of bel  +31 (0)85 0407400

Adverteren?

Mariska Jankovits / e-mail / of bel +31 (0)30 6931177           

Samenwerken?

Bianca Volkers / e-mail / of bel +31 (0)30 – 303 12 95